- Зарплата в регионах и различных компаниях
- Доходы за рубежом
- Обязанности
- Пенсия
- ЗАРПЛАТА МОРЯКОВ
- Сколько зарабатывают моряки из России на внутренних и иностранных судах
- Зарплата капитана
- Зарплата матроса
- Зарплата подводника
- Доходы моряков других специальностей
- Сколько получают моряки в других странах
- The influence of residence country on the seaman’s wage level. Benchmarking analysis from Drewry Shipping.
На судах, совершающих рейсы во внутренних водах РФ, зарплаты не так высоки. В России средний оклад капитана нового судна, занимающегося рыбной ловлей, достигает 80 000-100 000 рублей, на химовозе — до 140 000. У других членов экипажа он начинается с 40 000-60 000. Работа на плавсредствах старой постройки оплачивается в 20 000-45 000.
Зарплата на ледоколах достигает в 60 000-95 000. Некоторые коки получают 70 000-100 000. Те, кто несут вахту на катерах или буксирах, имеют вознаграждение в 15 000-30 000.
Зарплата в регионах и различных компаниях
Средние заработные платы моряков по некоторым российским компаниям в 2018 году таковы:
- «Вестрыбфлот» — от 40 000;
- «Гидрострой» — от 60 000;
- «Океанрыбфлот» — от 50 000.
Если рассматривать ситуацию по городам России, то средние оклады следующие:
Зарплата моряков ВМФ, проходящих службу по контракту на надводных судах и подводных лодках, зависит от занимаемого ими воинского звания. Рядовой матрос получает 5 000 рублей, лейтенант 10 000, полковник 20 000-25 000. Оклад адмирала составляет около 27 000-30 000.
Доходы за рубежом
Моряки иностранного плавсостава получают довольно высокие зарплаты. На торговых кораблях загранплавания капитан может зарабатывать от 7 500 долларов в месяц, на круизных лайнерах — 10 000-12 000$. Старпом и механик имеют доход не ниже 6 000$.
Электромеханикам платят 4 800-6 000$, кокам — 4 200-4 700$, матросам и остальному вспомогательному составу — 2 300-3 000$. Кадеты могут рассчитывать на 500-800$. На небольших по дедвейту судах заработки несколько меньше.
Положительные отзывы имеет работа на оффшорах. Здесь зарплаты считаются самыми высокими. Например, капитан получает 15 000-20 000$, а обычный матрос 2 700-3 100$. Следует отметить, что оклады на иностранных кораблях дальнего плавания относительно выровнены по миру.
Ставка электромеханика в торговом флоте некоторых государств Европы:
На Украине уровень зарплат низок. Здесь электромеханик получает 550-700$ в месяц.
В целом же оклад моряка зависит не только от должности и флага судна, но и от:
- трудового стажа (количества отработанных контрактов);
- политики крюинговой фирмы;
- продолжительности и дальности рейса.
Обязанности
Функции и обязанности в рамках одной и той же должности зависят от типа судна и требований компании.
В общих положениях капитан несет ответственность за всю команду, груз и принятие важных решений. Старпом – его заместитель. Штурманы отвечают за навигацию. Механики, электромеханики, мотористы следят за исправной работой судовых механизмов.
Матросы, боцманы и другие члены второстепенного состава выполняют покраску, уборку, мелкую починку, следят за шлюпками, якорями, участвуют в швартовке. Коки готовят пищу.
Пенсия
Моряки имеют право выхода в досрочную отставку по наступлению пенсионного возраста. Им причитается льготная пенсия. Накопление трудового стажа при работе на российскую компанию учитывается автоматически.
Если они работают за границей, то для получения пенсионных выплат по старости необходимо самостоятельно выплачивать страховые взносы в Пенсионный Фонд РФ.
Для этого, помимо паспорта гражданина РФ и иных необходимых документов, следует предоставить удостоверение личности моряка, свидетельства и разрешения, подтверждающие факт работы за пределами России. В противном случае стаж учитываться не будет, и морской специалист не сможет выйти на отдых досрочно.
ЗАРПЛАТА МОРЯКОВ
Зарплаты моряков зависят, прежде всего, от должности/специализации, типа судна и флота.
По предназначению флот делят на:
Чаще всего людей интересует сколько получают моряки дальнего плавания в торговом флоте и военные моряки.
Сколько зарабатывают моряки из России на внутренних и иностранных судах
Быть моряком престижно: в советское время это занятие позволяло без проблем путешествовать по миру и привозить домой импортные вещи, а сейчас это призвание с хорошим окладом. Несмотря на то что средние зарплаты представителей данной профессии исчисляются тысячами долларов, спрос на хороших работников превышает предложение. Мы разобрались, сколько зарабатывают моряки в России и за рубежом.
Зарплата капитана
Капитаны и старшие механики на международных рейсах зарабатывают 5 000-15 000 долларов (319-957 тыс. руб.) за месяц в море, старший помощник капитана и второй механик — 4000-12000 долларов (252-765 тыс. руб.), второй помощник капитана и третий механик — 2500-4500 долларов (159-287 тыс. руб.). На внутренних рейсах платят в два-три раза меньше.
Сергей из Ростова-на-Дону, проработавший в море 13 лет, получает почти 2 млн руб. за рейс. Рейс длится 4 месяца, отпуск — 4 месяца. Капитан, старший механик и второй механик обычно работают по 2-4 месяца, а у матросов контракты на 4-11 месяцев. Если контракт длительный, платят и в отпуске, но это только процент от зарплаты в море.
Зарплата матроса
Российские матросы и мотористы, трудоустроенные в зарубежных компаниях, получают 1000-2200 долларов (63 800-140 360 руб.) за месяц работы на судне. Зарплата на рейсах внутри страны в два раза меньше — 600-700 долларов (38 280-44 660 руб.)
Матросом можно работать без диплома, но понадобится паспорт моряка, четыре базовых сертификата, справка от специализированной медкомиссии. Можно пройти краткосрочные курсы при средних специальных и высших морских военных и гражданских вузах: 2 месяца длится начитка теории, 2 месяца — обязательная практика в море.
Больше всего получают матросы на круизных лайнерах и кораблях дальнего плавания. Например, работодатель в Калининградской области готов предложить оклад от 150 тыс. руб. в месяц (контракт заключается на 6-8 месяцев). Открытая вакансия размещена на городском сайте.
Заработки матросов в разных регионах по данным портала вакансий Trud.com
Зарплата подводника
Адмирал Николай Евменов, командующий Северным флотом, рассказал, что денежное довольствие на подводном флоте — одно из самых больших в российских ВС. Более конкретные цифры указал вице-адмирал Олег Бурцев: оклад командира подлодки — 250 тыс. руб.мес., а средняя зарплата матросов, старшин и мичманов — 70 тыс. руб.
В работе подводника много плюсов: необходимо всего 7,5 лет службы для пенсии, есть надбавки к отпуску, каждый месяц тем, кто не состоит на довольствии, положен паек, можно получить служебную квартиру. Минусов тоже хватает: работа с риском для жизни, отсутствие связи с родными в море, тяжелые условия быта, денежный вопрос (за выходы в море не доплачивают).
Доходы моряков других специальностей
Автор Т—Ж, работающий на немецкого судовладельца, приводит такие цифры для моряков разных специальностей:
- повар — 1200-2200 долларов (76 560-140 360 руб.);
- сварщик — 1500-2200 долларов (95 700-140 360 руб.);
- электромеханик — 4000-7000 долларов (255 200-446 600 руб.).
На рыболовных судах оклад очень отличается. Там есть специалисты по добыче, обработке, упаковке, технологи, тралмастеры, рефмеханики. Их зарплаты состоят из небольшой фиксированной части и пая от улова. Совокупный доход получается больше, чем на грузовых судах (контейнеровозах).
Сколько получают моряки в других странах
Сейчас “морские” национальности — украинцы, филиппинцы и индусы. Украинцы более конкурентоспособны, что объясняется вводом безвизового режима со странами ЕС и хорошими учебными заведениями, оставшимися в наследство от СССР. Рядовые моряки на рыбацком и торговом флоте получают 1200-2000 долларов (76 560-127 600 руб.) в месяц, командный состав — 2800-4000 долларов (178 640-255 200 руб.).
У тех, кто работает на иностранных судах, зарплаты одинаковые вне зависимости от национальности. Оклады отличаются только по должности.
В Европе, например в Германии, моряки работают по коллективному договору, подписанному профсоюзом Verdi и ассоциацией судовладельцев. Капитаны судов зарабатывает 7000 евро (498 629 руб.) в месяц, помощники капитана — 5500 евро (391 780 руб.), электрики — 4300-4800 евро (306 300-341 917 руб.), коки — 4000-4500 евро (284 930-320 547 руб.). В дополнение к базовому окладу оплачиваются праздничные и выходные дни, сверхурочные, ночные смены.
Профессия моряка может обеспечить финансовую стабильность и достойную жизнь, но это сложное дело, которое не каждому оказывается по плечу.
The influence of residence country on the seaman’s wage level. Benchmarking analysis from Drewry Shipping.
The independent maritime consulting centre Drewry Shipping determined a standard wage rate for each country that traditionally «supplies» the world’s merchant fleet market with the largest number of seamen. It used values of the subsistence level and GDP per capita (a feature that determines the level of economic development as well as the growth of the country’s economy) for this. It turned out that the seamen with equal qualification holding the same position on the same type of vessels but living in different countries had different income.
One of the reasons for this is the stability or instability of the domestic currency in relation to the US dollar as the main payment unit of seamen’s wages. In the benchmarking analysis below the values for the period from 2008 to 2018 are taken as the basis and Master’s and Second Officer’s wage rates on seagoing oil tanker are used as an example.
The Philippines occupy the first place among the countries supplying the world’s merchant fleet with seaman. The Philippine seamen that work mainly as ratings and junior officers are highly rated with operators, managers and shipowners.
In the Philippines GDP per capita according to the purchasing power parity (PPP) is 55$ per day. The purchasing power parity is the amount of one currency expressed in the units of another currency required to purchase the same product or service in markets of both countries.
The income of the Master and 2nd officer on oil tanker is 450$ and168$ per day correspondingly. Thus the wage of even the second officer is three times higher than a daily «land» income.
By reference to the seaman’s wage of 30,000$ per year in 2009 the seaman’s income in the national currency made about 1,400,000 pesos per year.
Thus, from 2012 to 2018 the wage of a Philippine seaman increased by about 22% when converted to the national currency.
In spite of the fact that China is the second largest supplier of seamen to the world’s merchant fleet after the Philippines, most of them work in inland water transport. Despite the impressive number of qualified senior officers, mostly junior officers are available at the world’s market.
In China GDP according to the purchasing power parity (PPP) is 100$ per working day per capita of work population aged from 15 to 64 years. The income of the Master and 2nd officer on oil tanker is 422$ and 165$ per day correspondingly, that approximately 320% and 65% higher than GDP per person per working day ashore. At the same time the rates of the ratings are so low that the Chinese seamen are more interested in work ashore.
The financial crisis of 2008 could not but influenced merchant shipping that acutely affected the income of Chinese seamen, who, in spite of gradual improvement of the situation, were forced to find job ashore, which also offers better conditions and higher wages. This trend is most noticeable among senior officers and rating specialties.
The Indian seamen have taken their position in the world’s shipping long and firmly. Many global ship operators and managers opened their offices in India thereby contributing to the improvement of training level and percentage of hired Indian seamen. In recent years there has been a trend to promote junior officers with unsufficient working experience, to higher positions.
Among senior officers the cases of early retirement are frequent: the income received provides the opportunity for comfortable life in retirement at young age.
The income of the Master and 2nd officer on oil tanker is 510$ and 190$ per day correspondingly. That is, the seaman’s wage is significantly ahead in comparison to the wages available in the domestic labour market. And the Master’s income is 10 times higher than possible land income.
In percentage terms the income of a seaman receiving payments in US dollars increased by about 20% when converted to the local currency from 2012 to 2018.
Russia is the largest European supplier of workers for the world’s merchant fleet. Russian sailors are highly rated with shipowners and are considered to be workers with the best value for money.
GDP per capita according to PPP is 178$ per day. The income of the Master and 2nd officer on oil tanker is 473$ and 192$ per day correspondingly. Thus it can be seen the wage of even 2nd officer seems more attractive than the standard income sources ashore of working population in Russia.
Provided that the seaman’s income had been equal to 30,000$ or 25,000€ per year for 8 years from 2008 to 2016, the amount received in dollars when converted to the national currency increased gradually shifting from 600,000 to 2 000 000 rubles per year. Then this value fell to 1,700,000 rubles a year. In March 2018 the scale remained at approximately the same value.
Thus, the variable ruble/US dollar exchange rate in recent years and ruble devaluation over the past 10 years (till 2018) led to increasing in seamen’s wages paid in US dollars by almost 130% in the domestic currency. The situation is similar for payments in euros. The move of the euro/ruble exchange rate from 2012 to 2016 (the lowest and highest values) is more than 86%.
The situation stays the same in respect to the US dollar, the fluctuations in the ruble/euro exchange rate became more moderate in 2017 and early 2018.
Ukraine is the second largest European supplier of seamen. A number of Ukrainian crewing agencies are greatly regarded in the world and Ukrainian officers remain popular choice among ship operators and managers who consider Ukrainian seamen to be fairly good investment.
GDP per capita of working population according to PPP is 57$ per working day. The average income of the Master and 2nd officer on oil tanker is 477$ and 193$ per day correspondingly. It can be seen the wage of even the second officer seems to be much more attractive than the standard income source ashore of working population in Ukraine.
By reference to the amount of annual income of 30,000$ or 25,000 € the income of a seaman amounted to about 200,000 hryvnia per year with slight annual changes when converted from dollar to hryvnia from 2008 to 2013. It has been steadily growing since 2013 to reach the value of 800,000 hryvnias per year by March 2018. Thus, the amount of payment received by a Ukrainian seaman in US dollars converted into the national currency has grown substantially more than 4 times since 2008.
The situation is similar for payments in euros. Since 2008 the amount has grown 3.5 times.
These statistical data prove that the income received from work at sea prevails if compared to opportunities ashore, although it should be noted that in some countries the gap between the income of ratings and domestic economy offer is gradually declining.
Bulgarian seamen remain popular choice of shipowners rating the candidates from the Eastern Europe due for their affordability.
GDP according to PPP calculated per capita of working population aged from 15 to 64 is 32,658$ or 143$ per working day in Bulgaria.
The average income of the Master and 2nd officer on oil tanker is 493$ and 203$ per day correspondingly, that is approximately 245% and 42% higher than GDP per capita per working day.
By reference to the amount of annual income of 30,000$ or 25,000€ (2008 — 2018), in 2014 the seaman’s income in Bulgarian lev was 43,000 leva/year, then there was a significant increase to 53,000 leva in 2015 followed by 11% decrease (to 47,000 leva/year) from 2016 to March 2018. At the same time the seamen receiving payment in euros did not feel any significant changes when converted to the national currency, since 2002 the lev exchange rate has been pegged to the euro at the fixed rate.
The wage of Croatian seamen remains among one the highest wages for Europeans. There are many intermediary crewing agencies in the country as well as some large shipowners and operators which have their representative offices here. A lot of seamen with real experience and good skills often end their marine careers before reaching retirement age (60-65 years) preferring to work as shore personnel.
The income of the Master and 2nd officer on oil tanker is 563$ and 243$ per day correspondingly, i.e. the seaman’s wage prevails when compared to the wage available in the labour market in Croatia.
By reference to the income of 30,000$ or 25,000€ per year in 2008 a seaman’s income was about 120,000 kunas, then there was a gradual increase that reached its peak value in 2015 (205,000 kunas) and dropped to 180,000 kunas in March 2018.Thus, due to the strong instability of Croatian kuna to US dollar the difference between the upper value recorded in 2015 and the values of 2018 was 40%. The seamen receiving payments in euros did not feel such sudden fluctuation: when converted to the local currency the income for 2018 is higher than the figures of 2008 by about 23%.
For more than one generation Latvian seamen have been building their careers at sea and still do. In spite of the significant increase in wages over the past few years shipowners and operators believe that a Latvian seaman is worth the money spent.
The income of the Master and 2nd officer on oil tanker is 500$ and 198$ per day correspondingly, i.e. the wage of even the second officer is more attractive than the standard income of working population in Latvia, although in recent years the gap began to decline.
By reference to the wage of 30,000$ or 25,000€ per year from 2008 to 2013, the seaman’s income was about 15,000 lats per year without any significant fluctuations, which is explained by the stable lat /dollar exchange rate . In 2014 euro was adopted in Latvia as the main currency. In 2014 the income in euros was about 20,000 per year; the income received in dollars when converted to the new national currency was about 23,000 euros per year.
In 2015 there was an increase to 25,000 euros and 27,000 euros (when converted from dollars to euros). From 2015 to 2017 the income was stable and the values remained at the level of 2015, then the values fell and in March 2018 the income amounted to about 25,000 euros per year. Thus, at the beginning of 2018 the income fell by almost 9% when converted to the local currency if compared to the average value in 2017.
However, this is almost 30% higher than figures recorded in 2014 after the euro adoption.
These statistical data prove that income from work at sea prevails if compared to shore opportunities, although it should be noted that in some countries the gap between the income of ratings and domestic economy offer is gradually declining.